Badania pokazują, że młodzi ludzie – do 25 roku życia powodują trzykrotnie częściej wypadki drogowe, niż osoby między 25 a 60 rokiem życia, a osoby powyżej 60 lat dwa i pół razy częściej.
Centrum Badań i Usług Psychologicznych – Podkowa Leśna (Brwinów, Pruszków) i Skierniewice
Badania pokazują, że młodzi ludzie – do 25 roku życia powodują trzykrotnie częściej wypadki drogowe, niż osoby między 25 a 60 rokiem życia, a osoby powyżej 60 lat dwa i pół razy częściej.
Badania Carnegie Mellon University wskazują, iż aktywność części mózgu odpowiedzialną za kierowanie pojazdem obniża się o około 37% w trakcie słuchania mowy. Szacuje się, że kierowcy rozmawiający przez komórkę mogą nie dostrzec około 50% otoczenia, włączając w to pieszych oraz czerwone światła.
W nocy jest około trzykrotnie mniejsza liczba jednocześnie świadomie odbieranych informacji (prawie jak u pijanego). 2h jazdy bez przerwy w nocy to jak prowadzenie pojazdu z 0,5 promila alkoholu we krwi, a 4,5 h jazdy to jak jazda z 1 promilem.
Mniej więcej co 10 wypadek w Polsce ma swoją przyczynę związaną z alkoholem.
Jadąc w nocy mamy mniejszy zasięg widoczności (przy prędkości 70km/h w ok. 90% przypadków droga hamowania – wraz z reakcją kierowcy – jest dłuższa od odległości widzenia na nieoświetlonej latarniami drodze).
Kac to pozorna trzeźwość. Po wypiciu pół litra wódki nie powinno się prowadzić samochodu przez całą dobę.
Jadąc w nocy czas reakcji kierowcy o wysokiej sprawności psychomotorycznej jest trzykrotnie dłuższy niż w dzień.
Jadąc z prędkością ok 110 km/h kierowca, który zaśnie na 3 sekundy, przejedzie dystans ok. 100 metrów, a jadąc z prędkością 60 km/h – dystans 50 m. To czas i dystans wystarczający, aby nieświadomie przejechać na inny pas lub na przeciwną stronę jezdni czy przejechać na czerwonym świetle.
Badania przeprowadzone w University of Utah ukazują, iż kierowcy rozmawiający przez telefon komórkowy mają wolniejszy czas reakcji niż kierowcy z zawartością 0,8 promila alkoholu we krwi.