Mniej więcej co 10 wypadek w Polsce ma swoją przyczynę związaną z alkoholem.
Centrum Badań i Usług Psychologicznych – Podkowa Leśna (Brwinów, Pruszków) i Skierniewice
Centrum Badań i Usług Psychologicznych istnieje od 1989 roku. Pracownie psychologiczne w Podkowie Leśnej (wcześniej w Brwinowie) i Skierniewicach, jako pierwsze w Polsce, otrzymały rekomendację Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce. Serdecznie zapraszamy zainteresowanych z okolicznych miejscowości takich jak: Brwinów, Pruszków, Nadarzyn, Milanówek, Grodzisk Mazowiecki, Błonie, Ożarów Mazowiecki, Żyrardów, Sochaczew, Łowicz, Rawa Mazowiecka.
Wykonujemy badania wstępne, okresowe, kontrolne i profilaktyczne z zakresu psychologii transportu oraz psychologii pracy (tzw. psychotesty, psychotechnika), prowadzimy specjalistyczne warsztaty i treningi. Nasza oferta kierowana jest zarówno osób prywatnych jak i firm.
Z naszych usług korzystały dotychczas – między innymi – takie instytucje jak jak Sejm, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Transportu, Państwowa Inspekcja Pracy, Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Od czasu powstania, pracowniami kieruje Andrzej Markowski (trzydzieści dwa lata prowadzenia badań i diagnoz w dziedzinie i psychologii pracy i psychologii ruchu drogowego) zapewniając najwyższy standard świadczonych usług i ich dostosowanie do oczekiwań klientów.
Współautor metodyki psychologicznych badań kierowców, autor standardów postępowania psychologicznego, autor programów psychokorekcyjnych dla kierowców z grup ryzyka, wykładowca na studiach podyplomowych dla psychologów na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Opolskim, honorowy przewodniczący Stowarzyszenia Psychologów Transportu, wiceprzewodniczący Związku Pracodawców Psychologii Pracy przy Konfederacji Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej.
Mniej więcej co 10 wypadek w Polsce ma swoją przyczynę związaną z alkoholem.
Badania pokazują, że młodzi ludzie – do 25 roku życia powodują trzykrotnie częściej wypadki drogowe, niż osoby między 25 a 60 rokiem życia, a osoby powyżej 60 lat dwa i pół razy częściej.
Jadąc w nocy mamy mniejszy zasięg widoczności (przy prędkości 70km/h w ok. 90% przypadków droga hamowania – wraz z reakcją kierowcy – jest dłuższa od odległości widzenia na nieoświetlonej latarniami drodze).
Jadąc z prędkością ok 110 km/h kierowca, który zaśnie na 3 sekundy, przejedzie dystans ok. 100 metrów, a jadąc z prędkością 60 km/h – dystans 50 m. To czas i dystans wystarczający, aby nieświadomie przejechać na inny pas lub na przeciwną stronę jezdni czy przejechać na czerwonym świetle.
Badania przeprowadzone w University of Utah ukazują, iż kierowcy rozmawiający przez telefon komórkowy mają wolniejszy czas reakcji niż kierowcy z zawartością 0,8 promila alkoholu we krwi.
W nocy jest około trzykrotnie mniejsza liczba jednocześnie świadomie odbieranych informacji (prawie jak u pijanego). 2h jazdy bez przerwy w nocy to jak prowadzenie pojazdu z 0,5 promila alkoholu we krwi, a 4,5 h jazdy to jak jazda z 1 promilem.
Kac to pozorna trzeźwość. Po wypiciu pół litra wódki nie powinno się prowadzić samochodu przez całą dobę.
Jadąc w nocy czas reakcji kierowcy o wysokiej sprawności psychomotorycznej jest trzykrotnie dłuższy niż w dzień.
Badania Carnegie Mellon University wskazują, iż aktywność części mózgu odpowiedzialną za kierowanie pojazdem obniża się o około 37% w trakcie słuchania mowy. Szacuje się, że kierowcy rozmawiający przez komórkę mogą nie dostrzec około 50% otoczenia, włączając w to pieszych oraz czerwone światła.